Po stronie lewej znajdowała się kunsztownie rzeźbiona ambona z końca XVI wieku. Istnieje ona do dziś i stanowi prawdziwe arcydzieło sztuki rzeźbiarskiej późnego Renesansu. Johannes Preisner w cytowanej tu już książce tak opisuje tę ambonę.
Wejście na ambonę i jej ściany boczne zdobi sześć płaskorzeźb przedstawiających sceny z życia Najświętszej Maryi Panny i Jezusa:Zwiastowanie, Narodzenie i Pokłon Trzech Króli. Na dolnym końcu schodów widzimy Św. Piotra wskazującego kluczem ku górze jak by chciał powiedzieć:
,kto chce wejść do królestwa Bożego, ten niech słucha Słowa Bożego głoszonego z tej ambony...
Pomiędzy scenami Zwiastowania i Narodzenie znajdują się figura Jakuba Starszego, pierwszego męczennika. Pomiędzy scenami Narodzenia i Pokłonu Trzech Króli widzimy figurę Św. Andrzeja brata Św. Piotra. Czasza ambony udekorowana jest scenami : Obrzezania, Chrztu w Jordanie, Modlitwy w Ogrodzie Oliwnym, (Wielki Czwartek). Pomiędzy nimi znajdują się figury czterech Ewangelistów. Jednej figury brakuje. Zaginęła prawdopodobnie w czasie któregoś z remontów.
Czasza ambony umieszczona jest na zwieńczeniu figury przedstawiającej Św. Krzysztofa. Chrystoforos znaczy niosący Chrystusa. Tak jak według legendy Św. Krzysztof niósł na swoich barkach Chrystusa przenosząc go przez wody rzeki, tak w kościele kujawskim dźwigał on na swoich barkach czaszę ambony, z której głoszona była Ewangelia Dobra Nowina o Zbawieniu.
Figura Św. Krzysztofa z upływem czasu uległa zniszczeniu i w roku 1870 zastąpiono ją drewnianą kolumną zwieńczoną kapitelem ozdobionym złoconymi ornamentami roślinnymi. W takiej postaci można oglądać ją w kościele kujawskim do dziś.
Cytowany wyżej Marek Sikorski dopatruje się w także w tej ambonie wpływów protestanckich. Pisze on w swojej książce
W regionie krapkowickim spotykamy się z pewnym osobliwym zabytkiem sztuki epoki reformacji. Jest nim kazalnica z kościoła parafialnego w Kujawach, który przez pewien czas w epoce nowożytnej należał do protestantów. Została ona wykonana z drewna około 1620 r. Nie przetrwała ona do naszych czasów w całości, brakuje bowiem typowego baldachimu oraz bramki. Korpus kazalnicy ozdabiają sceny z Nowego Testamentu: Obrzezanie, Chrzest w Jordanie i Ogrójec. Na narożnikach korpusu znajdują się figury Czterech Ewangelistów, lecz przedstawione bez atrybutów. Sztuka i teologia protestancka traktowała ich jedynie jako świadków wiary w Chrystusa, a odrzucała ich kult jako świętych.
Pan Marek Sikorski zwraca jeszcze uwagę na to, że pod scenami korpusu schodów znajdują się kartusze. Wyciąga wniosek, że pierwotnie znajdowały się na nich cytaty biblijne odnoszące się do tych przedstawień; i twierdzi, że zostały one usunięte w czasie przemalowania w 1894 roku.
Więcej darmowych szablonów znajdziesz na www.d4u.pl!
|